Woestijnratjes - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Kim Schrijver - WaarBenJij.nu Woestijnratjes - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Kim Schrijver - WaarBenJij.nu

Woestijnratjes

Door: Kim en Leticia

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Beste bloggertjes,

Hier zijn we weer na ons avontuur in de woestijn.
Het begon allemaal woensdag: een volledig uitgeruste landrover, inclusief frigo's, eigenhandige vernuftigheden, kortom, een huis op wielen!
Vol verwachtingen zetten we onze tocht in. Bestemming? Namibie!
Ingepakt en iedereen mee, zetten we koers,richting de woestijn. We reden, en reden en reden,.. Na zo'n 6 à 7 uur rijden, bereikten we de grens! Woehoe, alweer een stempeltje bij op ons paspoort, alweer een nieuw land gegrift in onze herinneringen!
Nog,een paar uurtjes rijden en bestemming bereikt! Een prachtige ressort in Ai-ais omgeven door prachtige rotsachtige bergen. Tentje opslaan en warmwaterzwembad binnen... Heeeerlijk!
Hier staat een mens al dobberend echt eens stil bij hoe prachtig de natuur wel kan zijn. En dat in zo'n verlaten gebied, onbeschrijflijk!
Braaike doen, wijntje drinken, zon zien ondergaan, miljoenen sterren zien verschijnen... Klaar om de oogjes te sluiten en te dromen van het volgende avontuur!
Dag 2: bestemming Luderitz, een havenstadje!
Na het inpakken en afbreken van de tent, nog een vlug zwemke and off we go!
We reden en we reden en we reden... Er leek geen einde aan te komen, de wegen zijn hier eindeloos lang, en de zon eindeloos heet... Wat doet een mens urenlang in een wagen? Beetje slapen, beetje hangen, beetje zweten, de geneugte van een glaasje water herontdekken, en daartussen blijven verrast worden van de wonderen van de natuur!
Ook een 4x4 kan last hebben van de warmte, want op een bepaald moment... KNAL!! Klapband, en dat in the middle of nowhere, bij een hitte van zo'n 50 graden... Geen nood dachten we, Karsten vervangt dit snel! Maar neen, lap, vastgeroeste bout!!
We zagen al snel onze redder in nood, een plaatselijke bewoner op zoek naar een lift. Hulp bieden bleek hem echter te lastig.. Tot een auto of 4 ons ter hulp snelde, en kon Karsten mee met een bakkie naar de plaatselijke garagist! Na een uur en half de hitte te trotseren onder een miniboompje aan de overkant van de weg, konden we terug op baan.
Nog een uur en half rijden, van 1500 meter naar zeeniveau. Van steppe, door de bergen naar plotse pure woestijn... Ruitjes dicht, airco aan en zo het zand trotseren. Toch even stoer uitstappen om wat foto's te trekken... Op 2 minuten tijd waren we omgevormd tot een zandmannetje...
En toen... Bestemming bereikt! Waaauw, hoe prachtig! Rotsen, bergen, met daartussen de kolkende, blauwe Atlantische oceaan! Dekoude lucht van Antarctica kon je voelen tot op.de camping! Aaaargh, zalige friste!
Tentje opzetten, spaghetti eten en terug oogjes dicht!
Dag 3: bestemming the namib desert, met de hoogste zandduinen ter wereld. We waren alvast razend benieuwd!
We reden en we reden en we reden... Zo'n 300km rijden tot aan de oprit van de farm waar we gingen logeren. Oprit opgereden, 27km later... Bestemming bereikt! Da nen hof dat die farmers hebben! Onderweg bokken tegengekomen, overstekende struisvogels, en grazende paarden, prachtig!!!
De camping was al even mooi! Omgeven door rotsformaties, in de vorm van obelisk zijn favoriete steen... Woorden komen te kort om dit uitzicht te beschrijven. De dieren kwamen ons een voor een goeiedag zeggen. De paardjes, de Woestijnratjes (eentje werd omgedoopt tot woestie), witte muisjes, supermooie vogeltjes, stokstaartjes, maar ook griezelige vleesetende krekels!
Vlug tentje goed dicht doen tegen de camelspiders, en zzzzz (of toch proberen met al dat griezeligs...)
Dag 4: oogjes open, al ging dit niet zo goed dankzij de warme wind, die ook snachts niet wilde gaan liggen...
Bestemming? Terug naar stellenbosch!
We reden en reden en reden. Airco of niet, de meer dan 50 graden bleven z'n tol eisen... Maar alweer bleek het de moeite waard te zijn! We passeerden de oranje rivier. Jaja, een rivier in the middle of nowhere! Omgeven door groen, baande de helblauwe rivier z'n weg door het prachtige bergketen. En zo volgden we kronkelende rivier tot aan de grens. Nog even vertragen voor de overstekende baboons!
De grensovergang ging vlot, al wilde een stoere douanier graag Kim vergezellen naar België.. Helaas de auto zat vol! Kim verkopen voor kamelen bleek geen optie, er waren er geen beschikbaar..
We reden en reden en reden en toen we even stopten voor de nodige plasplauze dachten we, na die ellenlange oneindig rechte banen, nu zijn we er bijna!
Maar wat bleek: nog 4 uurtjes rijden?! Vlug oogjes toe, zo gaat het sneller!
Kort na 2 uur snachts toegekomen op Hazyview. Moe, vuil, maar.voldaan.. Wat een ervaring op zo korte tijd! 3500km op 4 dagen tijd, Constant verrast door de fenomenale variëteit aan natuurpracht beseften we, dit was fantastisch! Er stond ons maar een ding meer te wachten.. Hoofdje neerleggen op zachte kussen, lichaampje vleien op de grote zachte matras, ons flokken in het donsdeken en zzzzz...
En zoals de traditie het wil, zondag rustdag! Zonnecreme smeren, zwemke doen, liggen aan het zwembad en dit de hele dag lang. Zaalig! Dag afsluiten met stoverij en frietjes, mmmm!

Morgen gaan we de big five spotten tijdens een safari!

Sien julle later!

Groete vir almal!

Kim en Leticia

• 08 Januari 2012 - 20:15

Thierry:

How I wish I was there ... Dat ziet er daar precies zeer plezant uit. Geniet van het beestjes spotten hé!

• 08 Januari 2012 - 20:16

Thierry:

Oh, en ik hoop dat je die kameelspinnekes niet tegengekomen bent? Want voor mij is het wel een beetje ver nu zulle om er eentje te komen liquideren ... :-)

• 08 Januari 2012 - 20:45

Tania:

Ale, toch heelhuids uit de woestijn geraakt.
    Geniet maar van het zonneke!

• 08 Januari 2012 - 22:11

Kiekie:

Om bij weg te dromen...zalig!! Ik probeer me er iets bij voor te stellen, maar ik denk dat je het met je eigen moet gezien hebben.
    Tot de volgende keer Woesties!!!
    XXX

• 09 Januari 2012 - 15:40

Abidoebi:

allee ben u nog niet kwijt hebt gelijk ze wand k eet nie graag kameel hi ben benieuwd naar de fotos ze geziet dat ook nie alle dagen he woestijnratjes hi en hopelijk nog niet te veel verbrand wat moet ik nu in huis halen vorige keer hebt ge mij 500 kg rijst doen kopen wat gaat het nu zijn komt nie af dat ik 500 kg kameel moet kopen he ge kunt eerst uwen rijst opeten he hi zo hou jullie goed daar en we kijken er al naar uit om jullie terug te zien gr pa